1547 - Απαντήσεις στην Έλενα Σολωμού
Ν. Λυγερός
Πωςαποφασίσατε να κάνετε το τεστ νοημοσύνης; Υπήρξε κάποιος που σας το πρότεινε,κάποιος που το είχε κάνει και θελήσατε να τον μιμηθείτε και σε ποια ηλικίασυνέβη;
-Ήθελα να βρω συνανθρώπους. Τα άτομα είναιπολλά, οι άνθρωποι σπάνιοι. Στο εξωτερικό, τα αποτελέσματά μου στιςυποχρεωτικές εξετάσεις μού επέτρεψαν ν’ ανακαλύψω τι ονομάζουμε καψώνι διότιδεν ήθελα να γίνω αξιωματικός. Ήθελα να είμαι ένας απλός στρατιώτης όπως οάγνωστος. Ύστερα μόνο βρήκα τις εταιρείες υψηλής νοημοσύνης και με άγγιξε ηλέξη ανθρωπότητα στο καταστατικό τους. Συνεπώς, θεωρώ το τεστ νοημοσύνης ως έναμέσο και όχι ένα μέτρο. Δεν είχα την ανάγκη να μετρηθώ, ήμουν πάντα όπως είμαι.
Ωςπαιδί διαφέρατε από τους υπόλοιπους συμμαθητές σας; Σας άρεσε περισσότερο τοδιάβασμα ή η διασκέδαση; Ησασταν αυτό που λέμε… σπασικλάκι;
-Δεν ήμουν ποτέ μαθητής με την κλασική έννοια.Όπως γεννήθηκα γέρος, γεννήθηκα και δάσκαλος. Αγαπώ τους ανθρώπους και ό,τιανακαλύπτω το κάνω για να βοηθήσω την ανθρωπότητα. Όπως πήγαμε στο εξωτερικό, ηγλώσσα μού επέτρεψε να μη φαίνομαι τόσο παράξενος. Διότι είμαι ανθρώπινος, πολύανθρώπινος όπως έλεγε ο Νietsche
Οτανστις μετρήσεις… σπάσατε σχεδόν όλα τα ρεκόρ πως νιώσατε; Αλλαξε κάτι μέσα σας;Αλλαξε η συμπεριφορά σας απέναντι στους γύρω σας; Νιώσατε διαφορετικός; Ο δικόςσας δείκτης ξεπέρασε αυτόν του Αινστάιν. Είστε έτοιμος για τον νέο νόμο τηςσχετικότητας;
-Ήμουν πάντα διαφορετικός διότι υπήρχε ανάγκη.Η ακραία νοημοσύνη παράγει αλτρουισμό. Δεν μπορούσα να ήμουν παιδί. Γεννήθηκαγια να ζήσω μόνο τα τελευταία χρόνια. Ο Einstein
Ανσκεφτούμε απλά ότι το τεστ νοημοσύνης το κάνει έστω το 10% του ελληνικούπληθυσμού. Πως μπορούμε να πιστέψουμε ότι είστε ο άνθρωπος με τον υψηλότεροδείκτη στην Ελλάδα;
-Δεν υπάρχει λόγος να το πιστέψετε. Πιστεύουμεμόνο αυτά που δεν βλέπουμε. Για αυτά που βλέπουμε, η πίστη δεν είναι χρήσιμη.Για σας, είμαι μόνο και μόνο αυτό που κατανοείτε. Διότι βλέπουμε μόνο ό,τικατανοούμε.
Μήπωςθα έπρεπε να μπει ένα ανάλογο πρόγραμμα στα σχολεία και γενικότερα στηνκαθημερινότητά μας;
-Η καθημερινότητα δεν έχει σχέση με τηνοημοσύνη. Είναι μόνο το μέσο της λήθης. Η νοημοσύνη είναι η μνήμη τουμέλλοντος. Η καθημερινότητα είναι ο χώρος ύπαρξης και όχι ζωής της κοινωνίας.Το σχολείο δεν ανήκει σε αυτόν τον χώρο και γι’ αυτό μ’ ενδιαφέρει.
Οδείκτης νοημοσύνης σας σήμερα είναι υψηλότερος από τότε που τον μετρήσατε; Θέλωνα πω, το τεστ αυτό επαναλαμβάνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα;
-Ο δείκτης νοημοσύνης παραμένει σταθερός. Ηνοημοσύνη δεν αλλάζει. Αυτό που αλλάζει είναι η σκέψη διότι με τα νοητικάσχήματα ξεπερνά τα εμπόδια που έχει εντοπίσει η νοημοσύνη. Η νοημοσύνη παράγειπροβλήματα και η σκέψη τα λύνει. Η νοημοσύνη είναι μια ανοικτή δομή κι οστοχασμός οι προεκτάσεις της.
Είστεστρατηγικός σύμβουλος στην Κύπρο. Επιλέξατε ή σας επέλεξαν να πάτε εκεί; ΗΕλλάδα δεν σκέφτηκε να σας εκμεταλλευτεί σε ανάλογο πόστο;
-Επιλέγω πάντα αυτό που κάνω διότι είναι τοέργο που δημιουργεί το ον και όχι το αντίθετο. Στην Κύπρο υπάρχει κατοχή. Ήταναδύνατο να μη μ’ αγγίξουν οι αγνοούμενοι, οι εγκλωβισμένοι και οι πρόσφυγες. Ταανθρώπινα δικαιώματα αν δεν τα διεκδικούμε, δεν υπάρχουν. Στην Ελλάδα το εθνικόθέμα είναι εκτός και όχι εντός, κατά συνέπεια η αντιμετώπισή του είναιδιαφορετική. Είμαι επισκέπτης καθηγητής σε τρία πανεπιστήμια και στηνΑστυνομική Ακαδημία. Κάνω ό,τι μπορώ.
Πολλοί,άν όχι οι περισσότεροι, μπερδεύουν την νοημοσύνη με την εξυπνάδα. Ποιά είναι ηδιαφορά; Τελικά θα προτιμούσατε να έχετε περισσότερη νοημοσύνη ή εξυπνάδα;
-Η νοημοσύνη ασχολείται μόνο και μόνο με τηνουσία. Άρα είναι πάντα στο περιθώριο κοινωνικά. Αγγίζει άμεσα τουςπροβληματισμούς του ανθρώπου και την έννοια της ανθρωπότητας. Όμως εδώ, ηγιαγιά μου θα μου έλεγε να σταματήσω διότι σας είπα πολλές εξυπνάδες καιπροτιμώ ν’ ακολουθήσω τη συμβουλή της σοφίας και να μην σας κουράσω άλλο.