4554 - Οι δάσκαλοι της ανθρωπότητας
Ν. Λυγερός
Σκηνή Θ’
Χάρης
Τι εννοείς με την έκφραση: δάσκαλοι της ανθρωπότητας;
Δάσκαλος
Γνωρίζεις βέβαια την άλλη έκφραση: δάσκαλοι του γένους.
Χάρης
Υπάρχει και ιστορική καταγραφή.
Δάσκαλος
Μην εξετάζεις μόνο την ιστορία, αλλά και την ουσία της.
Χάρης
Ποια είναι η ουσία της;
Δάσκαλος
Ο μύθος! Σιωπή. Όλοι υπάρχουν, μερικοί ζουν, λίγοι γράφουν, σπάνιοι δημιουργούν.
Χάρης
Τι σχέση έχουν αυτά με το μύθο;
Δάσκαλος
Τύχη, πεπρωμένο, ιστορία, μύθος.
Χάρης
Συγγνώμη, Δάσκαλε, πάλι δεν κατάλαβα.
Δάσκαλος
Υπάρχει μία αντιστοιχία… Σιωπή. Θυμάσαι την παραβολή;
Χάρης
Υπάρχουν αυτοί που δεν ξέρουν ότι δεν ξέρουν, αυτοί που ξέρουν ότι δεν ξέρουν, αυτοί που δεν ξέρουν ότι ξέρουν κι αυτοί που ξέρουν ότι ξέρουν.
Δάσκαλος
Ο μύθος είναι ο ανθεκτικός πυρήνας της ιστορίας. Ένα πλαίσιο προστασίας, αν θέλεις.
Χάρης
Τα θεμέλια;
Δάσκαλος
Αξιώματα για τα μαθηματικά, αξίες για τη νοημοσύνη.
Χάρης
Κι οι αρχές;
Δάσκαλος
Για την κοινωνία και μόνο.
Χάρης
Μα ο άνθρωπος δεν είναι κοινωνικό ον;
Δάσκαλος
Ούτε κοινωνικό ούτε πολιτικό.
Χάρης
Μα ο Αριστοτέλης;
Δάσκαλος
Η Ακαδημία του Πλάτωνα και το Λύκειο του Αριστοτέλη εκφυλίστηκαν κοινωνικά. Η κοινωνία ξέχασε την ουσία και κράτησε μόνο την ονομασία: οντολογία δίχως τελεολογία.
Χάρης
Διότι το «Μηδείς αγεωμέτρητος εισίτω» δεν εφαρμόστηκε.
Δάσκαλος
Κι ο Leonardo da Vinci έγραψε στα χειρόγραφά του: «Όποιος δεν είναι μαθηματικός, ας μη διαβάσει το έργο μου.»
Χάρης
Γι’ αυτόν το λόγο, ο Galileo Galilei έγραψε ότι το βιβλίο της φύσης είναι γραμμένο στα μαθηματικά;
Δάσκαλος
Τα μαθηματικά εμπεριέχουν μία μέθοδο συμπίεσης των γνώσεων. Όταν όλοι ξεχνούν, τα μαθηματικά θυμούνται.
Χάρης
Για παράδειγμα;
Δάσκαλος
Όταν ο Αρχιμήδης ανακάλυψε ότι ο κύλινδρος έχει όγκο τα τρία δεύτερα της σφαίρας, θεώρησε ότι ήταν τόσο σημαντικό που ζήτησε να το χαράξουν πάνω στον τάφο του.
Χάρης
Όπως έκανε κι ο Karl Friedrich Gauss με το κανονικό δεκαεπτάγωνο που κατασκεύασε με χάρακα και διαβήτη.
Δάσκαλος
Ήταν όντως το ίδιο νοητικό σχήμα.
Χάρης
Γιατί όμως αποτελεί παράδειγμα;
Δάσκαλος
Όταν όλοι οι κάτοικοι των Συρακουσών ξέχασαν πού ήταν ο τάφος του Αρχιμήδη, ο Κικέρωνας μετά από 137 χρόνια τον ξαναβρήκε χάρη στο μαθηματικό χαρακτικό.
Χάρης
Μία σφήνα μνήμης μέσα στη λήθη.
Δάσκαλος
Έτσι είναι κι οι δάσκαλοι της ανθρωπότητας.
Χάρης
Δηλαδή;
Δάσκαλος
Σφήνες ανθρώπινης μνήμης μέσα στην κοινωνική λήθη.
Χάρης
Αυτό λοιπόν είναι το πλαίσιο. Και το πεδίο;
Δάσκαλος
Θραύσματα μέλλοντος μέσα στο παρελθόν.
Χάρης
Δυσνόητο μου φαίνεται…
Δάσκαλος
Γιατί να είναι όλα άμεσα κατανοητά;
Χάρης
Δεν θα ήταν καλύτερα τα πράγματα;
Δάσκαλος
Η μνήμη σχετίζεται με τη βραδύτητα. Με την ταχύτητα σχετίζεται η λήθη.
Χάρης
Δεν το είχα σκεφτεί με αυτόν τον τρόπο.
Δάσκαλος
Η μεγάλη διαφορά με τους δασκάλους του γένους είναι ο χρόνος.
Χάρης
Είναι τόσο σημαντικός;
Δάσκαλος
L’être et le néant του Jean-Paul Sartre δεν ήταν παρά μία σημείωση του Sein und Zeit του Martin Heidegger.
Χάρης
Και το Humanitas et Tempus;
Δάσκαλος
Απλώς μία μαθηματική συμπίεση της ουσίας!
Χάρης
Η διαφορά του χρόνου, λοιπόν.
Δάσκαλος
Κι η διαφορά κάνει τη διαφορά.
Χάρης
Αυξάνεται η σημαντικότητα.
Δάσκαλος
Μέσω της παγκοσμιότητας…
Χάρης
Με τι μοιάζουν οι δάσκαλοι της ανθρωπότητας;
Δάσκαλος
Με τους φάρους και την αλήθεια.
Χάρης
Την αλήθεια;
Δάσκαλος
Ετυμολογικά, δεν είναι αυτή που δεν ξεχνά;
Χάρης
Σωστά! Αλλά η αναλογία;
Δάσκαλος
Ο Victor Hugo έλεγε: «La vérité éclaire tout mais ne se laisse pas regarder».
Χάρης
Τόσο απλά.
Δάσκαλος
Αλλά όχι απλοϊκά.
Χάρης
Και πώς τους αναγνωρίζουμε;
Δάσκαλος
Είναι οι άνθρωποι που μοιάζουν με τους άλλους αλλά κανείς δεν τους μοιάζει.
Χάρης
Αναρωτιέμαι τι θα πει η Αλεξία.
Δάσκαλος
Η Αλεξία, ως φιλόλογος, γνωρίζει τη σημασία της λέξης.
Χάρης
Και ως μαθήτρια;
Δάσκαλος
Την αξία της σιωπής. Σιωπή.
Χάρης
Δεν ξέρω τι άλλο να πω.
Δάσκαλος
Μην το ψάχνεις.
Χάρης
Θα έρθει μόνο του;
Δάσκαλος
Να το βρεις.
Χάρης
Κατάλαβα…