1890 - Index humanitatis

Ν. Λυγερός
Μετάφραση από τα γαλλικά Βίκυ Τσατσαμπά

Numance

Θα ήθελα να σου θέσω μια ερώτηση.

Emery

Δεν ακούει τις απαντήσεις μου.

Olric

Κι από πότε απαντάς σε ερωτήσεις;

Emery

Κάθε φορά που με αφορούν.

Olric

Κι αυτή σε αφορά;

Emery

Πώς θα μπορούσε να είναι διαφορετικά;

Numance

Αφορά το έργο του Δάσκαλου.

Emery

Βλέπεις, είχα δίκιο.

Lumin

Ποια είναι η ερώτηση;

Numance

Στους πίνακες του Δασκάλου, βλέπουμε συχνά ένα δείκτη που δείχνει.

Lumin

Αυτή δεν είναι η λειτουργία του;

Numance

Μόνο με τον Δάσκαλο ξέρουμε τι δείχνει.

Lumin

Είναι τόσο σημαντικό για τα μάτια σου;

Numance

Μόνο για την σκέψη μου.

Lumin

Είναι αυτή που υποτίθεται να το καταλάβει;

Numance

Σίγουρα όχι!

Emery

Τότε ποιο είναι το πρόβλημα;

Numance

Ο σκοπός όλου αυτού.

Olric

Δηλαδή η εξέλιξη δεν σου αρκεί από μόνη της;

Numance

Δεν είδες ότι οι άνθρωποι μας δείχνουν με το δάχτυλο; Ότι μας βάζουν στη μαύρη λίστα;

Lumin

Και φοβάσαι ότι ο σκοπός του Δασκάλου θα είναι ο ίδιος;

Numance

Ναι. Σιωπή. Είναι κακό;

Lumin

Αυτό εξαρτάται από εσένα, όχι από τον Δάσκαλο!

Numance

Κανείς δεν ρώτησε τη γνώμη μου όταν αποφάσισε ότι θα ήμουν ένα τέρας.

Lumin

Θα είχες διαφορετική γνώμη;

Numance

Όχι, μάλλον όχι. Αλλά θα μου άρεσε να έδινα την γνώμη μου.

Emery

Όπως σε μας!

Olric

Υπάρχει μια διαφορά έτσι κι αλλιώς… Χρόνος.

Emery

Δεν καταλαβαίνω.

Olric

Κι όμως είναι μεγάλη. Χρόνος. Η Numance σκέφτεται για να απαντήσει, ενώ  ο Emery απαντά για να σκεφτεί.

Emery

Είναι δικό μου λάθος αν έχω ανάγκη από έναν διάλογο για να με εκφράσει;

Numance

Ναι, ναι είναι το λάθος του Σωκράτη!

Olric

Κανείς δεν μίλησε για διάλογο.

Lumin

Είναι αλήθεια ότι ο Emery έχει μια πλευρά κοινωνική.

Emery

Χωρίς αυτή ποια θα ήταν η ομορφιά μου; Δεν πρέπει να το εξηγήσω;

Numance

Η ομορφιά δεν μπορεί να εξηγηθεί όταν είναι τερατώδης.

Emery

Ωστόσο κάποιος πρέπει να το πει!

Lumin

Αυτός ακριβώς είναι ο ρόλος του Δασκάλου.

Numance

Να μας δείξει την ομορφιά που δεν βλέπουμε.

Olric

Είναι έτσι που ο σελιδοδείκτης γίνεται δείκτης.

Emery

Είναι αλήθεια πως ένας σελιδοδείκτης δεν μπορεί να βρίσκεται παρά μόνο μέσα σε ένα βιβλίο.

Lumin

Έτσι που το ευρετήριο μπορεί να τους περιέχει όλους.

Numance

Πόσα βιβλία μπορεί να άντεξει ένα ευρετήριο;

Lumin

Όσο και νεκρούς.

Numance

Ούτε περισσότερους!

Olric

Ούτε λιγότερους!

Numance

Πόσους πίνακες μπορεί ν’ αντέξει ένα ευρετήριο;

Lumin

Όσο και ζωντανούς.

Numance

Ούτε λιγότερους;

Olric

Ούτε περισσότερους!

Numance

Είμαστε ζωντανοί ή νεκροί;

Lumin

Είμαστε νεκροί.

Emery

Θα έπρεπε να είμαστε έτσι ζωντανοί.

Olric

Τίποτα δεν είναι σίγουρο.

Numance

Δεν είμαστε καν και καλοί ζωντανοί.

Emery

Δεν είμαστε καν και κακοί νεκροί.

Olric

Είναι αλήθεια ότι κανείς δεν θα μας κλάψει.

Lumin

Προτιμούν να γελάνε με μας.

Emery

Κανείς δεν μπορεί να μας αμφισβητήσει μέσα στο γελοίο!

Numance

Σιγά τη δόξα!

Olric

Είμαστε σπάνια βιβλία.

Emery

Αυτό δεν μπορεί να είναι αρκετό.

Numance

Αλλά γιατί λοιπόν;

Emery

Γιατί πρέπει να γίνουμε πίνακες.

Olric

Δεν βλέπεις τι πίνακα κάνουμε.

Emery

Δεν πρόκειται να το κάνει αλλά για να είναι. Χρόνος. Με τον Δάσκαλο θα γίνουμε μοντέλα.

Numance

Ποιος άλλος θα μπορούσε να μας ακολουθήσει;

Emery

Οι Δάσκαλοι του μέλλοντος.

Numance

Είσαι τελείως τρελός! Όλα αυτά είναι απερίσκεπτα!

Lumin

Να μην είσαι τόσο σίγουρος!

Numanceέκπληκτη.

Πώς;

Olric

Οι Δάσκαλοι είναι τέρατα που διασχίζουν τον Χρόνο.

Lumin

Δεν δημιουργούν παρά μόνο το μέλλον.

Olric

Αλλά ο καθένας διδάσκεται στα έργα των προκατόχων του.

Numance

Έτσι μπορούμε να είμαστε το μήνυμα…

Emery

Το κωδικοποιημένο μήνυμα…

Lumin

Του ευρετηρίου!