1886 - Mundus mentis
Ν. Λυγερός
Μετάφραση από τα γαλλικά Βίκυ Τσατσαμπά
Lumin
“Αν ο ζωγράφος θέλει να δει ομορφιές ικανές να του εμπνεύσουν την αγάπη, έχει τη δυνατότητα να τις δημιουργήσει και αν θέλει να δει πράγματα τερατώδη που προκαλούν φόβο ή φάρσα για να προκαλέσει γέλιο ή ακόμα καλύτερα να εμπνεύσουν τον οίκτο, εναπόκειται στον Δάσκαλο τους και Θεό”.
Olric
Πιστεύεις ότι μιλάει για μας;
Lumin
Αυτό δεν σηκώνει καμία αμφιβολία!
Olric
Μόνο που σε ποια κατηγορία είμαστε;
Lumin
Δεν το ξέρεις;
Olric
Φοβάμαι πως ναι.
Lumin
Τότε γιατί ρωτάς;
Olric
Ήταν ένα πείραμα σκέψης. Χρόνος. Νομίζω ότι είναι περιστασιακό.
Lumin
Αυτό δεν είναι λάθος!
Olric
Είμαι λοιπόν στο σωστό;
Lumin
Έχεις μιλήσει στον Δάσκαλο;
Olric
Όχι ακόμα.
Lumin
Τι περιμένεις, αφού σε απασχολεί;
Olric
Να είναι μόνος…
Lumin
Ο Δάσκαλος είναι πάντα μόνος, το ξέρεις καλά.
Olric
Νοητικά, ναι. Ήθελα να πω σωματικά.
Lumin
Αυτό δεν πρέπει να σε απασχολεί. Χρόνος. Το σωματικό δεν είχε ποτέ σημασία για τον Δάσκαλο.
Olric
Η φιλία μας το αποδεικνύει…
Lumin
Είναι αυτό ίσως που σ’ απασχολεί;
Olric, χωρίς σιγουριά.
Το πιστεύεις πραγματικά;
Lumin
Κοιτάζοντας σε, δεν μπορώ ν’ αντισταθώ.
Olric
Αναρωτιέμαι τι είναι αυτό που τον ωθεί να είναι φίλος μας.
Lumin
Τίποτα δεν αναγκάζει τον Δάσκαλο να το κάνει. Είναι σε υπερβολικό βαθμό ελεύθερος.
Olric
Η ανάγκη;
Lumin
Η ανάγκη της ανθρωπιάς. Σιωπή. Αλλά πρόσεξε περισσότερο αυτή τη φράση.
Olric
Ποια;
Κοιτάζει το χειρόγραφο που του δίνει ο Lumin.
“Ο ζωγράφος που δουλεύει από συνήθεια και χωρίς προσπάθεια, χωρίς να εξηγεί τα πράγματα είναι όπως ο καθρέφτης που παραμορφώνει από μόνος του ό,τι βρεθεί μπροστά του, χωρίς να το συνειδητοποιεί.” Χρόνος. Πρόκειται για τον μαθητευόμενο;
Lumin
Δεν το νομίζω.
Olric
Κι όμως βρίσκω ότι είναι ακριβώς το παρτραίτο του.
Lumin
Ο μαθητευόμενος δεν ζωγραφίζει ακόμα.
Olric
Αλλά όταν θα το κάνει, θα είναι έτσι.
Lumin
Τι κάνεις με τη θέληση του Δασκάλου;
Olric
Δεν ξέρω αν ο μαθητευόμενος έχει το απαιτούμενο επίδεδο.
Lumin
Τότε είναι ίσως ο λόγος της πρόσκλησης!
Olric
Λες και τα τέρατα θα μπορούσαν να διδάξουν!
Lumin
Είναι ικανά να πεθάνουν!
Olric
Δεν είναι το ίδιο πράγμα!
Lumin
Και γιατί λοιπόν;
Olric
Γιατί αυτή η διδασκαλία είναι μοναδική.
Lumin
Δεν είναι ο σκοπός της διδασκαλίας να είναι μοναδική.
Olric
Ποιοι μπορούν να διδάξουν τα τέρατα στους ανθρώπους;
Lumin
Πώς να γίνουν ανθρώπινοι!
Olric
Μα είναι τερατώδες!
Lumin, χαμογελώντας.
Ακριβώς!
Φτάνουν εκείνη την στιγμή στη σκηνή ο Emery κι ο Numance. Ο τελευταίος τραβιέται από το χέρι.
Emery
Εμπρός, έλα! Είναι εδώ!
Numance
Ποίοι λοιπόν;
Emery
Ο Lumin κι ο Olric !
Numance
Αλήθεια;
Ο Lumin κι ο Olric πάνε να τους συναντήσουν.
Δεν φύγατε;
Olric
Σας περιμέναμε!
Emery
Βλέπεις ότι δεν είμαστε μόνοι!
Numance
Αλλά είναι άσχημοι σαν εμάς…
Olric, κοιτώνας τον Lumin.
Nα!
Lumin
Η φρίκη είναι ανθρώπινη.
Emery
Τι σημασία έχουν όλα αυτά θα γίνουμε τα μοντέλα του Δασκάλου.
Numance
Είναι ασυγκράτητος.
Olric
Θα πρέπει να περάσoυμε από τον μαθητευόμενο.
Emery, απογοητευμένος.
Αλήθεια;
Numance
Ο παράδεισος είναι αβέβαιος, αλλά όχι το καθαρτήριο. Χρόνος.
Emery
Είστε σίγουροι;
Olric
Αυτό που σκεφτόμαστε με τον Lumin.
Numance
Δεν είσαι περισσότερο περήφανος τώρα…
Emery
Δεν θα είμαστε μοντέλα. Σιωπή. Θα μπορούσαμε ίσως να προτείνουμε να είμαστε καρικατούρες. Σιωπή.
Olric
Είμαστε ήδη ζωντανές καρικατούρες!
Numance
Αυτό δεν σου αρκεί;
Emery
Όχι! Βεβαίως κι όχι. Χρόνος. Θα έπρεπε να μας αποθανατίσουν.
Olric
Δεν θα προτιμούσες η ασχήμια μας να περιοριζόταν σε αυτή την εποχή;
Numance
Είμαστε ήδη πάρα πολύ σε αυτή.
Emery
Αλλά έχουμε τη θέση στο μέλλον!
Olric
Έχουμε ήδη δυσκολίες στο παρόν… Τότε…
Lumin
Ακόμα κι αν ο Emery δεν χρησιμοποιεί την σωστή μέθοδο, η ιδέα του δεν είναι τόσο παράλογη όσο φαίνεται.
Emery
Επιτέλους κάποιος που καταλαβαίνει την μεγαλοφυΐα μου. Χρόνος. Μιλούσες σοβαρά, έτσι δεν είναι; Σιωπή.
Φαίνεται ανήσυχος.
Lumin, σκεπτικός.
Ναι, το πιστεύω…
Μακρά σιωπή.